Då ska du skicka ditt nyhetsbrev  

En del tror att det bara är att göra ett utskick och hoppas på det bästa. Det är klart att det kan fungera ibland, men det kan lika gärna bli ett hemskt slöseri med tid och resurser. Då är det bra mycket bättre att planera det hela. Att skicka ut nyhetsbrevet vid en viss tidpunkt och med realistiska förväntningar. För utskick kan vara en viktig del av din marknadsföring och har visat sig vara mycket effektiva.

Varje dag så skickas det ut miljontals med brev, information och nyheter. Folk är vana vid att läsa allting elektroniskt och förväntar sig det även ibland. Speciellt om de skrivit upp sig på att få utskick från ett företag, följer en bloggare eller något annat som sker regelbundet. Din uppgift är att göra dina nyhetsbrev till något som de gärna läser och följer.

Ta hjälp av proffsen

När och hur du skickar ut dina nyhetsbrev är alltså viktigt. Utformningen bör ges tillräcklig eftertanke, till och med ämnesraden är viktig. Eventuella bilder och deras text kan vara avgörande, även vilka färger du väljer. Det handlar hela tiden om att vara effektiv. Ingen har råd att slösa med sina resurser, vare sig det handlar om tid eller pengar. Du hittar ett program för nyhetsbrev.

Det är så mycket bättre när du tar hjälp av proffsen. För de små detaljerna kan göra stor skillnad. Med en mall är det lättare att göra snygga utskick. De kan hjälpa dig med när och hur du ska skicka ut, samt sammanställa rapporter om hur det hela fungerar. Använd din statistik till att gå vidare och utveckla dina nyhetsbrev till något alldeles speciellt. WebbPlatsen i Sverige för MailRelate.

Utskick som räddar liv

De flesta använder sig av utskick för att marknadsföra sitt företag. Andra för att sprida information, kanske få flera läsare eller efterföljare. Principen är mer eller mindre den samma oavsett anledningen. Du skickar ut ett liknanden meddelande till flera mottagare. Nu har de också blivit lagligt och tekniskt möjligt att rädda liv med hjälp av utskick.

Computer Sweden skriver i denna artikel om en slags nyhetsbrev via sms. Det handlar om att ge information till så många som möjligt, med omedelbar verkan. Egentligen är det en riktigt bra anordning. Om du befinner dig i ett visst område vill du gärna veta om det kan vara farligt. Börjar det brinna, till exempel, så kanske du har tid att ta dig därifrån innan det blir allvarligt. Helt klart är denna information, inklusive ditt nummer, inte något som bör sparas. Det ska användas vid nödfall, om situationen börjar bli komplicerad.

Bästa tiden för utskick

När ska du då skicka dina nyhetsbrev, de som har att göra med marknadsföring? Det har skrivits mycket om det hela och flera av råden är riktigt bra. Mycket har naturligtvis att göra med de siffror du får vid dina utskick. Se vad som fungerar bäst med just dina kunder. För tanken är att de inte bara ska läsa breven utan också reagera. Förbli kunder eller kanske ta steget fullt ut och komma igång. Internetworld skriver i en artikel om när du ska skicka ditt nyhetsbrev.

En del menar att måndagar inte är en bra dag för utskick till företag. Då har de flesta möten och planeringsträffar, det vill säga mindre tid att läsa e-posten. Fredagar har de redan börjat helgens aktiviteter, i alla fall i sitt sinne. Samma sak gäller tidpunkten. Om du skickar det efter klockan 15 så är många inte öppna för något nytt. I samband med lunchen brukar vara bra säger vissa. Då är de glada och nöjda efter god mat och kan lättare ta in ett nyhetsbrev.

Nyhetsbrev som når fram

När utskicken riktar sig till privatpersoner är tankarna lite annorlunda. Bland annat så har mobiltelefonerna ändrat mycket på hur folk fungerar. Nu sitter många och går igenom sin e-post på tåget medan de pendlar. De passar på när de sitter i väntrummet hos doktorn, men också när det är reklampaus på TV. Det vill säga både när de har gott om tid och när minuterna är räknade.

Därför gäller det att fånga deras intresse så fort som möjligt. En del läser bara ämnet och vet direkt att de är intresserade. Speciellt om det handlar om rea eller ett speciellt erbjudande. Då kan det räcka med att skriva att alla byxor är 50% den kommande veckan för att de ska se närmare på det. Eller så skummar de igenom rubrikerna och ser om det är något som kan vara för dem.

Det är alltså mycket viktigt att både utforma nyhetsbreven på ett attraktivt sätt samt skicka dem vid en bra tidpunkt. Prova dig fram och analysera de resultat du får. Eftersom det inte finns ett standardsvar på vilken tid som är allra bäst gäller det att vara uppmärksam.